سالهاست که بر دیوار پیله ام می کوبم، مگر پژواک ضربه ها مژده پروازم دهند، مگر این گوی بر نیستان بغلتد تا از نی ای آوایی آسمانی بشنوم.



۱۳۸۹ مهر ۱۶, جمعه

هویت یعنی برگشتن به گذشته؟!

به ایرانی گفتند به گذشته خود برگرد، و خود را بشناس!
قصدم نقد این حرف نیست، بحث سر مشکلاتی است که چنین  برداشتی درست یا نادرست از این نظریه ایجاد کرده است . احتمالا بسیاری از فارسی زبانان شیعه مثل من که همه هویت خود را با شعائر کتابهای درسی موافق می بینند مشکلی برایشان پیش نخواهد آمد و اصلا درکی از این مسئله ندارند که چه مشکلی وجود دارد. به قولی ما همه ایرانی هستیم، همه آریایی هستیم... همه شیعه علی..همه از تبار کوروش و اسلام راستین... حالا چه طور این عناصر ناسازگار بهم ربط پیدا کرده خود یک مجموعه کاملی از علم تاریخ برره ای است.
اما اگر قسمت شود اینترنت پرسرعت بدون فیل تر... پشت هویت های مجازی، آنجا که آدمها ساده تر عقده های فرو خورده را می گشایند، در اکانت های یوتیوب، وبلاگها و فریوم ها، وقتی به زیر پوست جامعه می رویم آنجاست که تازه این دوزاری می افتد که پایه های این وحدت ظاهری چقدر لرزان است. آنجاست که می شود اذعان کرد مشکلی هست...چرا وقتی تمام جوامع به سمت وحدت می روند و ایالات متحده و اتحادیه و جامعه مشترک المنافع می سازند با همه تفاوتهای مذهبی و نژادی و زبانی، ما یک کاره ترکستان و کردستان و خوزستان و فلانستان می خواهیم.  همه هم به بهانه هویت طلبی! هر یک سیاهه ای از افتخارات نژادی و قومی و تاریخی اش را به رخ می کشد. البته همیشه تئوری توهم توطئه همه چیز را ساده توضیح می دهد که دست فلانی در کار است، اما اگر اهل حلاجی باشی و خوب فکر کنی می بینی وقتی هویت یابی برای ایرانی مشکل ساز شد که ایرانی ها گذشته مشترک نداشتند. از نژاد و قومیت ها و مذاهب متفاوت بودند. هر چه قدر هم اطلاعات تزریق شد همه خود را آریایی ندانستند، همه فارس نبودند و همه شیعه نبودند... 
باز می خواهم بگویم که مسئله تجزیه طلبی نیست، مسئله خیلی فراتر از هویت طلبی قومی است، اگر کمی با چشم بازتر نگاه کنیم و اگر فرصتی باشد که از بیرون به دانش آموختگان این مکتب نگاه کنیم، جماعتی را می بینی که دیوانه وار می خواهند چیزی را ثابت کنند. در گشت گذاری در همین دنیای مجازی که ایرانی ها فرصت تبادل با خارجی ها را پیدا کرده اند به راحتی می توان ایرانی ها را از شناسه های aryan  ،iranian ،persian شناخت، انگار توان معرفی خود را جدای از ملیت یا قومیت خود ندارند. بدتر از آن کامنتهای توهین آمیزی که به صراحت غلو در مستندات تاریخی ایران، لاف در مورد ایرانی و آریایی بودن و تحقیر سایر ملل و قومیت هاست. نمی دانم توانسته ام منظورم را برسانم یا نه،  که آن طرف سکه تجزیه طلبی قماش دیگری را می بینی که همین هویت دیکته شده تاریخی را بر سر دیگران و خود می کوبند تا غروری کسب کنند که صد البته غروری پوچ!  
پشت این اذهان آشفته و آدم های در به در فقط یک چیز است. آنهم اینکه آنها نتواستند مفهوم هویت را در درک زندگی انسانی پیدا کنند.  چه آنهایی که آریایی و پارسی (جدیدا پرشین) و هویت ایرانی شیعه بودن* به مذاقشان خوش آمده چه آنهایی که این عناوین را بر نتابیده اند. همه در تلاشی متوهمانه در اثبات خودی که معنایی جز نژادپرستی ندارد. 

بشنو از نی چون حکایت می کند       از جدایی ها شکایت می کند 

* منظور عنوان شیعی به عنوان بخشی از هویت است و نه عقیدتی و مذهبی.

۷ نظر:

آمنه گفت...

سلام بنفشه ی عزیز . چه مطلب بجا و خوبی بود . همیشه افراط گراییها ره به ناکجاها می برد !ممنون دوست عزیز.

محسن پریژه گفت...

هوالحق
سلام
دوست گرامی مطلبتان را خواندم. از نظر نگارش زیبا بود و نشان از توانایی شما در کار نوشتن. مرحبا و صد بارک الله.
یک سئوال دارم. سئوال من این است که شما در کدام نکته تناقض می بینید؟
ایرانی همواره موحّد بوده است، جدیدترین دین و برنامه زندگی روزگار خود را یافته و به آن عمل کرده است. روزی زرتشت، روزی موسی کلیم(ع) روزی مسیح(ع) و روزی محمّد(ص) را برگزید.
آیا می دانید مسبب پیشرفت آمریکا همین مهاجر پدیر بودش است. هر کشوری که دارای فرهنگ های گوناگون باشد، بیشتر در جهت کمال قدم بر می دارد. مثال دیگرش چین. اصلاً در نظریات استعمار گران برای تضعیف سایر ملل تجزیه آنان به صورت قومی مد نظر بوده است. هند هزار فرهنگ را ببینید، پاکستان را هم ببینید.
هویت گذشته تنها نیست، هنجارها و باورهاییست که سینه به سینه به نسل ها منتقل می شود. همین شکل ادای احترام را در ملل گوناگون ببینید. در جنوب ایران بدون ادای کلمه ای دست را بالا بده و پس از نزدیک کردن به پیشانی پایین آورده و به سینه می زنند. در تاجیکستان حتماً باید دست بدهند.
هردو را هرکس ببیند می گوید ادای احترام است. تجمع ایرانیان در کنار هم نه برای نژادشان است. برای اعتقادشان است. اعتقاد به مستقل بودنشان و عدم ارتباطشان به هر قدرت خاکیست. کدام ملّت همانند ایران بوده اند که بتوانند خود را در جامعه جهانی سهیم کنند امّا در آن حل نشوند. با همه زندگی کنند، به اعتقادات دیگران احترام بگزارنند، رابطه برقرار کنند و معامله کنند امّا اعتقادات خود را فراموش نکنند.
در آخر می گویم تناقضی در این موارد شمارده شده وجود ندارد وگرنه یا ایرانیان را نمی شناسی یا با جاهلان این قوم ها برخورد داشته ای.
یا حق

انسان سکولار گفت...

دوست خوبم

براستی باید گذر کرد از این توهمی که از پیشینه ی ما به عمد ایجاد کرده اند که هرگز دست آویختن به ابهام و شکوهی پوشالی صلاح نیست

اگر این داستانها به ضرر ملت ما و منطقه ای ما نبود چنین مصرانه آنرا به ما القاء نمی کردند

در برنامه ی راز که در تلویزیون ایران برای افشاء چهراه ی پشت تبلیغات و مدیای غرب و صهیونیسم تهیه شده بود یک نماینده ی نسبتا آگاه به نام نوباوه می گفت که فلان مستشرق به من گفته زمانی که شما با قاشق و چنگال غذا می خوردید ما هیچ نبودیم و آشکارا مشعوف شده بود از این غفلت عظیم

براستی سئوالی اساسی اینجا نمایان می شود

آن تمدن ایلامی بابلی که اکنون هیچ اثری از بازماندگانش مشهود نیست به اراده ی چه کسانی نابود شده و بدتر از آن آثارش هم تخریب و اشیاء باز مانده از آن به یغما می رود؟

نیستان گفت...

آقای پریچهر: تا حدودی درسته...من با جاهلین سر و کار داشتم و قاطعانه بر این باورم که نژادپرستی یکی از بزرگترین مشکلات نسل آینده خواهد بود.

borzu گفت...

نیستان عزیز،
ضمن تشکر از شما و بنفشه خانم اجازه میخواهم از آقا محسن هم تشکر کنم بخاطر اشاره خوبی که به این ویژگی سرزمین ایران داشته اند به اقوام متفاوت تشکیل دهنده ی این سرزمین،
و به درست از مثبت بودن تنوع قومی در ایران یاد کردهاند. چرا که از شواهد پیداست که جهان آبستن موج جدیدی از نژادپرستی است، و ما حتا اگرهنوز همزیستی و نوع پذیری را یاد نگرفته باشیم حداقل نسل به نسل آنرا تمرین کرده ایم.
این فقط برای تاکید بر آنچه که خودتان هم از ان آگاهید و با آن اشاره داشته ید.

محسن پریژه گفت...

هوالحق
سلام
حرف حق جواب نداره صحیح می فرمایید.
شما خارج زندگی میکنید و اینترنت با سرعت بالا در اختیار دارید. با روزی حدود نیم ساعت می توانید یک مؤلف دنیای مجازی شوید. با کمی کار می توانید کلیپ های خوبی را تهیه کنید و در این گونه سایت ها قرار دهید یا مثلاً به زبان دیگری غیر فارسی مطلب ترجمه شده قرار دهید.
اگر خود را عرضه کنیم شاید این فضا بهتر شود من که خود با خطوط دایل آپ تمام تلاشم را می کنم. ما تولید کننده خوب کم داریم.
یا حق

نعیمه گفت...

به خوب مطلبی اشاره کردی که چندیست مرا هم به خود مشغول کرده خیلی میبینم که افرادی که میخواهند اسلام را نپذیرند دم میزنند که ما قبل از همه فرهنگ داشتیم نیازی به تغیر نداریم من با اینش مخالف نیستم همه آزادند اما نمیدانم چرا اون فرهنگ نتونسته ادب اجتماعی که چه عرض کنم ادب خانوادگی هم به ایرانیان تزریق کنه تا اهل تبادل نظر و اهل گفتگو باشه هممن فقط میگیم فقط من درست میگم ولاغیر وراحترامی هم به هم میکنیم .دیدید که این ور آب تنها ملتی که وحدت نداره از هم فراریند ایرانیها هستند؟